Sähköliitto oudoksuu työministerin toimintaa lakkonsa siirrossa

Työ- ja elinkeinoministeri Timo Harakka siirsi 15. marraskuuta päätöksellään Sähköliiton teollisuuteen 21. marraskuuta alkavaksi ilmoitettua lakkoa kahdella viikolla. Perusteena siirrolle ministeriön ilmoituksessa mainittiin, että lakko alkaessaan kohdistuisi yhteiskunnan kannalta elintärkeisiin toimintoihin ja vahingoittaisi huomattavasti yleistä etua. Siirtämisellä varattiin ministeriön mukaan samalla riittävästi aikaa sovittelua varten.

– Pidän lakon siirron perusteita varsin erikoisina, kun huomioidaan, että sovittelua ei ole kunnolla edes yritetty, kertoo Sähköliiton puheenjohtaja Sauli Väntti.

Siirtoaikana valtakunnansovittelija Vuokko Piekkala on kutsunut osapuolet sovitteluun vain kahteen lyhyeen tapaamiseen.

Sovitteluissa Teknologiateollisuus ry on esiintynyt edelleen uhmakkaasti eikä ole halunnut sopia työriitaa Sähköliiton kanssa. Työnantajajärjestö on sen sijaan laittanut liikkeelle eriskummallisen oloisen tiedotteen, jolla se pyrkii vaikuttamaan Sähköliiton jäseniin työpaikoilla ohi sovitteluprosessin.

Lakko alkaa ylihuomenna torstaina 5. joulukuuta kello 6. Osassa tehtaita alasajo joudutaan aloittamaan jo huomenna keskiviikkona, esimerkiksi Bolidenin tehtaalla Kokkolassa.

– Pidämme täysin käsittämättömänä, että Teknologiateollisuus ry:n ideologinen sota Sähköliittoa ja sähköasentajia vastaan on saanut näin suuret mittasuhteet. Asian sopiminen olisi varsin helppoa ja kustannusneutraalia, Väntti jatkaa viitaten Sähköliiton eilen esittämään ratkaisumalliin.