Sähköliitto jatkaa tukilakkoaan mekaanisessa metsäteollisuudessa

Sähköliiton hallitus päätti tänään tukilakon jatkamisesta mekaanisessa metsäteollisuudessa. Sopimusalalla työskentelevät Sähköliiton jäsenet osallistuvat Teollisuusliiton lakon tukilakkoon 10.‒23. helmikuuta. Lakko jatkuu ensi maanantaina kello 0.00 ja päättyy kahden viikon päästä sunnuntaina kello 23.59.

Lakossa on kyse työehtojen puolustamisesta. Työnantajaliitto Metsäteollisuus ry tavoittelee niihin merkittäviä heikennyksiä, muun muassa ns. kiky-tuntien eli 24 tunnin työajan pidennyksen säilyttämistä (katso Teollisuusliiton laatima lista heikennysesityksistä täältä).

Lakon piirissä olevat työpaikat löydät täältä ja täältä.

Sähköliittolaisten tukilakko on jatkoa 27. alkaneelle ja 9. helmikuuta päättyvälle tukilakolle mekaanisessa metsäteollisuudessa.

Teknologiateollisuuden sopimusalalla sekä huolto- ja kunnossapitotöissä lakkotoimipaikoissa työskentelevät sähköliittolaiset, jotka ovat muiden yritysten työntekijöitä, osallistuvat Teollisuusliiton ilmoittamaan tukilakkoon. Sähköistys- ja sähköasennus- sekä energia-, ICT- ja verkostoala eli Sähköliiton pääsopimusalat eivät osallistu tukilakkoihin.

Tukilakkoihin osallistuville Sähköliiton jäsenille maksetaan lakon ajalta 100 euron suuruinen lakkoavustus 8 tunnin työvuoroa kohden niiltä päiviltä, jotka muuten olisivat jäsenen työvuorolistan mukaisia työpäiviä. Avustus maksetaan ensimmäisestä lakkopäivästä lähtien. 12 tunnin työvuorolta lakkoavustus maksetaan puolitoistakertaisena.