Sähköliitto evästää hallitusneuvottelijoita: Työn, työelämän ja työntekijän arvostus palautettava

Tänään Tampereella kokoontunut Sähköliiton historian ensimmäinen kevätkokous evästää kannanotossaan hallitusneuvottelijoita:

Menneellä vaalikaudella politiikan ja kansalaisten välistä luottamusta söivät pakkolait, kilpailukykysopimus ja erilaiset leikkaukset. Sähköliitto toivoo, että tuleva hallitus on oikeudenmukainen, arvostaa suomalaista työtä ja työelämää ja palauttaa sopimisen kulttuurin työmarkkinoille. Hallituksen on myös tehtävä päämäärätietoista työtä eriarvoisuuden vähentämiseksi yhteiskunnassamme.

Uuden hallituksen on tuettava ammattiliittoja pääsemään eroon palkattomasta työajan pidennyksestä, johon kilpailukykysopimus meidät pakotti. Työajan pidentäminen oli väliaikainen ratkaisu, joka on tarpeettomana poistettava ja jota ei pidä korvata jollain muulla.

Sähköliiton mielestä hallituksen on tarpeen tarkentaa työelämän paikallisen sopimisen pelisääntöjä. Räikeimmät esimerkit todistavat, että paikallinen sopiminen käsitetään työehtosopimusten ehdoista tinkimiseksi ja kiristämiseksi.

Hallituksen tulee haudata työttömiä työnhakijoita eriarvoistava ja kurittava aktiivimalli. Työttömyysturva tulee muuttaa kannustavaksi, ja työttömien palveluita on parannettava niin, että kukin saa juuri omaan tilanteeseensa perustuvaa neuvontaa ja apua.

Sähköliitto toivoo, että hallitus jakaa sen huolen ammatillisen koulutuksen tulevaisuudesta. Hallituksen on lisättävä koulutuksen resursseja niin, että ammattioppilaitoksista valmistuu jatkossakin työelämään valmiita ammattilaisia.

Lisätietoja:

Edustajiston puheenjohtaja Niilo Ojala, puh. 050 314 3695