Sähköliiton laaja työmaakierros sai hyvän vastaanoton

ABC:n pihalla
Voiman Oy:n porukkaa kävivat tapaamassa työehtoasiantuntijat Juha Lujanen (vas.) ja Ari Kähkönen (3. vas.) sekä puheenjohtaja Sauli Väntti (oik.). Jutussa haastatellut Jussi-Tuomas Aho (4. vas.), Vili Selkäinaho (3.oik.) ja Lauri Kotilainen (2. oik.).

Sähköliiton energia-, ict- ja verkostoalan työpaikoilla tekemä laaja vierailukierros osoittautui hyödylliseksi puolin ja toisin. Liiton johto ja työehtoasiantuntijat kuulivat jäsenten arjesta työmailla, ja alan ammattilaiset saivat lisää tietoa liitosta ja järjestäytymisen merkityksestä.

Toukokuun lopun torstaiaamu Äänekoskella on kalsea ja hämärä. ABC Hirvaskankaan valaistus tuntuu riittämättömältä, kun Voiman Oy:n asentajat saapuvat aamukahville. Tauko ei tänään noudata ihan tavanomaista kaavaa, sillä porukkaa vastassa ovat Sähköliiton puheenjohtaja Sauli Väntti sekä työehtoasiantuntijat Juha Lujanen ja Ari Kähkönen. Viimeksi mainituilla on takanaan jo kolme päivää työmaavierailuilla ympäri Suomea.

Otetaanpa kahvit liiton piikkiin ja jutellaan energia-, ict- ja verkostoalan ajankohtaisista asioista sekä liiton kuulumisista!

Todellinen ammattilainen huolehtii myös tulevista tekijöistä

Puheenjohtajalla on tuomisia mukanaan. Jokainen saa liiton logolla varustetun rintamerkin.

– Todellinen ammattilainen tekee työnsä hyvin ja huolehtii järjestäytymällä siitä, että muidenkin on hyvä tulla samalle alalle, kun työehdot ovat kunnossa. Tämä on todellisen sähköalan ammattilaisen kunniamerkki, jonka toivoisin näkyvän joka päivä työvaatteissanne, Sauli Väntti evästää.

Luottamusmies Jussi-Tuomas Aho kertoo liittoa edustavalle kolmikolle alan nykyisistä käytännöistä.

– Jatkot ja päätteet ovat paljon helpompia tehdä kuin ennen. Niihin kuluva aika on parin tunnin luokkaa, hän selvittää.

– Ennen yhden päätteen tekemiseen varattiin kaksi päivää! vertaa itsekin samoja töitä tehnyt puheenjohtaja.

Puhetta riittää säävarmasta verkosta.

– Kaapelia ei kannattaisi kaivaa maahan mihin tahansa louhikkoon ja kivikkoon. Harvaan asutuilla seuduillakaan maakaapeli ei ole se kustannustehokkain ratkaisu, Jussi-Tuomas Aho sanoo.

– On muitakin tapoja varmistaa säävarma verkko, myöntelee myös Sauli Väntti.

– Maakaapeliviat ovat aina ilmakaapelia työläämpiä korjattavia, huikkaa joku.

Kahvitauon jälkeen työporukka jatkaa kaapelityömaalle, jonne myös liiton vierailla on lupa mennä.

– Tämä vierailu on henkilökohtaisesti tärkeä, sillä olen itsekin tehnyt noita töitä yli 25 vuotta sitten. Kaapeli oli sama, mutta työvälineet olivat erilaiset tai vähemmän kehittyneet. Esimerkiksi Wiski-kaapelin hohtosuojan kuorintalaite oli minun aikanani huomattavan erilainen ja työ hankalampaa, Väntti summaa.

Kynnyksestä tuli kerralla matalampi

Työporukan nuorinta kaartia edustavat saarijärveläinen Vili Selkäinaho ja kannonkoskelainen Lauri Kotilainen. He toivottavat Sähköliiton edustajat tervetulleeksi työpaikoille jatkossakin.

– On mukavaa, kun meidänkin työstämme ollaan kiinnostuneita, Vili Selkäinaho tiivistää tunnot.

– Liitto on tuntunut aika etäiseltä. Vierailusta jäi positiivinen kuva, Lauri Kotilainen komppaa.

Viimeksi mainitulle hyödyllisintä tietoa oli se, että oppilasjäsenen kannattaa kesätyöt aloittaessaan alkaa maksaa jäsenmaksua ja pyytää jäsenmaksuvapautusta kouluun palatessaan. Näin pystyy jo opiskeluaikana kartuttamaan työttömyysturvan edellyttämää työssäoloehtoa siltä varalta, ettei töitä löydy heti valmistumisen jälkeen ja on haettava ansiopäivärahaa.

– En ollut kovinkaan perehtynyt siihen, kuinka liitto on valmis puolustamaan omiaan. Siitä tuli uutta tietoa, Vili puolestaan kertoo.

Luottamusmiehen tehtävän ansiosta Sähköliitto ja sen työntekijät ovat Jussi-Tuomas Aholle sentään tutumpia kuin muulle työporukalle.

– Mielikuva on ollut osittain etäinen, ja siksi kynnys ottaa yhteyttä vaikka tessin tulkinnoissa on korkeampi. Onkin mukava tavata liiton ihmisiä näin naamatusten. Kynnys varmasti madaltuu nyt, hän myhäilee.

Jussi-Tuomas Ahokin toivottaa Sähköliiton uudelleen tervetulleeksi työmaille.

– Mitä enemmän liitto näkyy täällä kentällä, sitä helpompi on vakuuttaa nuoretkin jäsenyyden hyödyllisyydestä.

Mistä lisää tekijöitä tulevaisuudessa?

Työmaakierros oli ensimmäinen näin laajasti EIV-alalla toteutettu Sähköliiton historiassa. Siihen osallistuneet liiton työntekijät näkevät siinä kosolti hyötyjä, mutta myös kehitettävää.

– Tärkeää tietoa oli se, että alalla on hyvin töitä ja työmailla on myös kiitettävä määrä nuoria työntekijöitä, EIV-alan työehtoasiantuntija Jouni Leppänen toteaa.

– Alalle ei kuitenkaan ole tulossa merkittävästi uusia työntekijöitä. Tämä on havaittu meillä ja kentällä, sanoo niin ikään EIV-alan työehtoasiantuntija Juha Lujanen.

– Olemme huolissamme alan työvoimatilanteesta ja koulutuksesta. Sähkönjakeluverkoston työtehtäviin perehtyminen on aiemminkin tapahtunut yrityksissä työsuhteissa tai oppisopimuskoulutuksena, mutta ammattioppilaitoksessa suoritetut opinnot ovat antaneet toimivan pohjan oppia työtehtäviä. Ammatillisen koulutuksen uudistuksen takia oppilaitoksissa annettavan pohjakoulutuksen taso on nyt kysymysmerkki, Sauli Väntti pahoittelee.

Tulevaisuuden energiaratkaisut kuitenkin takaavat, että sähköalan ammattilaisille riittää energia-, ict- ja verkostoalalla töitä.

EIV-alan työmaakierros lukuina
Tien päällä 13 liiton työntekijää: johto ja työehtoasiantuntijat
Työmailla tavattuja henkilöitä yli 80
Ajettuja kilometrejä parhaimmillaan 1 400/ryhmä

Katso työmaakierroksen aikana kuvattu Tolppaan tuosta vain -video

Lisää kuvia ja tarinaa työmaakierroksesta elokuun Vasama-lehdessä, joka ilmestyy 29. elokuuta.