Sähköliiton hallitus SAK:n hallituksen esittämän koordinaation kannalla

Sähköliiton hallitus oli yksimielisesti SAK:laisten liittojen yhteistyön tiivistämisen kannalla kokouksessaan torstaina. SAK:n hallitus esitti alkuviikosta, että jäsenliitot lisäisivät keskinäistä koordinaatiotaan ja tavoittelisivat neuvottelukierroksella yhteistä palkansaajien ostovoimaa turvaavaa työehtoratkaisua.

Keskusjärjestön esityksellä halutaan saada vauhtia neuvottelusumaan, joka on syntynyt, kun työnantajaliitot ovat käytännössä kieltäytyneet neuvottelemasta ennen kuin teknologiateollisuuden ratkaisu on syntynyt. Esitys vastaa myös pitkään eläteltyyn toiveeseen, että palkansaajapuoli pystyisi samanlaiseen koordinaatioon kuin työnantajapuoli.

SAK:n esityksen tavoitteena on laaja yhteistyö, jolla saadaan jäsenille Saksassa saavutettuun teollisuuden palkkaratkaisuun vertautuva tulos. Saksan suurin ammattiliitto IG Metall neuvotteli työehtosopimuksen, joka korottaa palkkoja ensi vuonna 5,2 ja seuraavana vuonna 3,3 prosenttia sekä antaa 3 000 kertaerän.

Liitot tiivistävät tiedonvaihtoa ja koordinaatiota edistääkseen yhteisen neuvottelutavoitteen toteutumista ja valmistelevat mahdollisia järjestöllisiä toimia, joista päätetään erikseen liittojen omien ja keskusjärjestön toimintatapojen puitteissa.