Sähköliiton hallitus hyväksyi ns. koronapöytäkirjoja ‒ taustalla heikentynyt talous

Sähköliiton hallitus on tänään hyväksynyt viisi ns. koronapöytäkirjaa. Termillä tarkoitetaan työehtosopimuksen lisäpöytäkirjaa, jolla työntekijä- ja työnantajaliitot liitot sopivat väliaikaisista muutoksista yhteistoimintalain neuvottelu- ja lomautusilmoitusaikoihin.

Hallituksen hyväksymät pöytäkirjat koskevat sähköistys- ja sähköasennusalan, energia-ICT-verkostoalan, huolto- ja kunnossapitoalan, mekaanisen metsäteollisuuden sekä paperi- ja puumassateollisuuden työehtosopimuksia. Energia-ICT-verkostoalaa koskeva pöytäkirja on vain Sähköliiton hyväksymä.

Pöytäkirjat perustuvat työmarkkinakeskusjärjestöjen yhdessä sopimiin työehtosopimusten muutoksiin, joiden taustalla on koronavirusepidemian aiheuttama poikkeustilanne ja taloustilanteen äkillinen heikkeneminen. Sopijat ovat palkansaajia edustavat SAK, STTK ja Akava sekä työnantajapuolta edustavat Kuntatyönantajat KT ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK.

Keskusjärjestöjen sopimien muutosten mukaan yhteistoimintalain vähimmäisneuvotteluaika sekä lomautusilmoitusaika lyhenevät kumpikin viiteen päivään.

Päivitämme valmiit pöytäkirjat tämän uutisen liitteiksi ja kunkin sopimusalan alle Työehtosopimukset-osioon.