Sähköistys- ja sähköasennusalan työehtosopimuksen irtisanomisanomisajankohta siirtyi

Sähköliitto, Sähkötekniset työnantajat STTA ry ja Palvelualojen työnantajat Palta ry ovat sopineet sähköistys- ja sähköasennusalan työehtosopimuksen irtisanomisajan muuttamisesta. Vuotta 2023 koskeva irtisanomisaika lyhenee yhteen kuukauteen alkuperäisen kahden sijaan.

Osapuolet ovat tammikuussa jatkaneet urakkatyömääräysten selkeyttämistyötä työryhmässä, mutta työn loppuunsaattaminen vaatii vielä lisäaikaa. Palkkaratkaisusta neuvotellaan vielä erikseen.

Muutoksen jälkeen sähköistys- ja sähköasennusalan työehtosopimus 2022‒2024 voidaan irtisanoa helmikuun lopussa päättymään maaliskuun loppuun, mikäli osapuolet eivät pääse neuvoteltavista asioista yhteisymmärrykseen helmikuun loppuun mennessä.

Huolto- ja kunnossapitoalan työehtosopimuksen irtisanomisanomisajankohta siirtyi

Sähköliitto ja Palvelualojen työnantajat Palta ry ovat sopineet huolto- ja kunnossapitoalan työehtosopimuksen irtisanomisajan muuttamisesta. Vuotta 2023 koskeva irtisanomisaika lyhenee yhteen kuukauteen alkuperäisen kahden sijaan.

Huolto- ja kunnossapitoalan työehtosopimus olisi ilman muutosta tullut irtisanoa tammikuun loppuun mennessä päättymään 31.3.2023, mikäli palkkaratkaisusta ei päästä yksimielisyyteen. Vallitsevassa tilanteessa ei ole ollut edellytyksiä sopia palkkaratkaisusta, joten osapuolet jatkavat neuvotteluja helmikuussa. Mikäli yhteisymmärrystä ei saavuteta, voidaan työehtosopimus irtisanoa 28.2.2023 mennessä päättymään 31.3.2023.