Sähköalojen työttömyyskassan jäsenmaksu säilyy 0,30 prosentissa

Sähköalojen työttömyyskassa on yksi niistä kassoista, joka pitää ensi vuonna jäsenmaksunsa tämänvuotisella tasolla. Vuonna 2021 Sähköalojen työttömyyskassan jäsenmaksu säilyy siis 0,30 prosentissa, mikä tarkoittaa 2 000 euron kuukausituloilla 72 euroa vuodessa ja 3 000 euron kuukausituloilla 108 euroa vuodessa.

Kassojen jäsenmaksun vahvistaa Finanssivalvonta. Kassojen keskimääräinen jäsenmaksu nousee ensi vuonna 3 000 euroa kuukaudessa ansaitsevalla palkansaajalla neljä prosenttia. Noin puolet kassoista pitää kuitenkin jäsenmaksunsa ennallaan.

Jäsenmaksujen nousu johtuu ennen kaikkea tänä vuonna lisääntyneestä työttömyydestä. Kassoilla on käytössään tasoitusrahasto, jolla voidaan hidastaa jäsenmaksujen kasvua. Työttömyyskassojen Yhteisjärjestön TYJ:n mukaan viime vuoden lopussa kassojen tasoitusrahastoissa oli kassan omalla vastuulla olevat etuus- ja hallintokulut yhteensä 2,7 vuoden ajalle.

Työttömyyskassojen jäsenmaksuilla rahoitetaan nimenomaan etuus- ja hallintomenoja.

Katso taulukko kassojen jäsenmaksuista TYJ:n sivuilta.