Sääntömuutoksilla etäisyyttä ay-liikkeen vanhaan vallanjako-oppiin

Viime viikon lopulla syyskokoukseensa kokoontunut Sähköliiton edustajisto uudisti liiton sääntöjä. Miten sääntöuudistus vaikuttaa liiton toimintaan? Suurin uudistus koskenee edustajiston vaaleja.

Hyväksytyissä säännöissä luovutaan vaaliliitoista: jatkossa päättäjät liiton edustajistoon valitaan enemmistövaalitapaa käyttäen. Sääntöuudistus on jatkoa kehitykselle, jossa liitossa on luovuttu ammattiyhdistysliikkeen ikivanhaan vallanjako-oppiin perustuvasta ryhmätoiminnasta.

‒ Tervetullut muutos on eheyttänyt liiton sisäistä toimintaa, lisännyt toiminnan läpinäkyvyyttä ja moniäänisyyttä sekä ennen kaikkea keskittänyt päätösvaltaa sinne, minne se sääntöjen mukaan kuuluukin: jäsenten valitsemille edustajiston jäsenille. Uudistus on myös kasvattanut Sähköliiton roolia yhteiskunnallisena vaikuttajana, arvioi liiton puheenjohtaja Sauli Väntti.

‒ Haluamme on olla moderni uuden ajan ammattiliitto tekemällä tulevaisuuteen suuntautuvia uudistuksia. Toivomme, että myös nuorten kiinnostus järjestäytymistä ja omien etujensa ajamista kohtaan kasvaa uudistusten myötä.

Sääntömuutokset tietävät uudistuksia myös liiton johtamiseen kahden vuoden kuluttua järjestettävien seuraavien edustajiston vaalien jälkeen. Tuolloin liittoa johtavat yhteistyössä edustajiston valitsema puheenjohtaja ja hallituksen valitsema toiminnanjohtaja.