Raision Sähkö-INSTO on Vuoden sähköurakoitsija

Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n valitsema Vuoden sähköurakoitsija on Raision Sähkö-INSTO Oy.

Yrityksellä on 58 työntekijää, joista 40 on sähköasentajia. Perheyrityksen vuoden 2019 liikevaihto oli 8,94 miljoonaa euroa ja tulos hyvä, 489 000 euroa. Tänä vuonna vastaaviin lukuihin ei ylletä.

Aiemmin meitä sähköinstolaisia oli jopa 65. Tänä vuonna poisjääneiden työntekijöiden tilalle ei ole palkattu uusia henkilöitä. Vielä viime vuoden lopulla näytti siltä, että vuosi 2020 tulee olemaan oikeinkin hyvä, mutta maaliskuussa jo sovittujen urakointikohteiden portteja sulkeutui koronaepidemian seurauksena. Kyllä me tästä kuitenkin selviämme, uskoo Kirsi Gröndahl-Lindén, jonka vanhemmat Pentti ja Sirpa Gröndahl perustivat yrityksen vuonna 1972.

Yrityksen toiminnasta vastaavat nykyisin Kirsi Gröndal-Lindénin lisäksi hänen sisarensa Virpi Larikko ja tyttärensä Moona ja Mandi Lindén, Virpi Larikon pojat Jere ja Jori Larikko sekä vuonna 1973 kolmanneksen omistusosuuden hankkineen Pentti Haaparannan poika Tommi Haaparanta ja pojanpoika Sami Haaparanta.

Yrityksen tekninen johtaja Olli Jokinen ja sähkötöiden johtaja Jere Larikko arvioivat sähköisen talotekniikan osuuden kasvavan suomalaisessa rakentamisessa. He näkevät siinä haasteena muun muassa langattoman tietotekniikan suojaamisen ulkopuolisilta.

Kirsi Gröndahl-Lindén sanoo, että tulevaisuuden edellyttämiä muutoksia toteutetaan toiminnassa maltilla: säilytetään hyväksi koettu ja pyritään vieläkin parempaan. Raision Sähkö-INSTO palvelee niin yritys- kuin kuluttaja-asiakkaitakin.