Perhevapaat saatava uudelleen neuvottelupöytään

Tasa-arvovaltuutettu Rainer Hiltunen on käynyt läpi keväällä solmittuja työehtosopimuksia ja nostanut muun muassa sähköistys- ja sähköasennusalan yhdeksi esimerkiksi sopimuksesta, joka on korjattava naisten ja miesten tasa-arvosta säädetyn lain mukaiseksi. Sopimukseen ei hänen mukaansa ole tehty viime syksyn perhevapaauudistuksen edellyttämiä muutoksia ja se syrjii miehiä.

Hiltunen sanoo suoraan, että työehtosopimukseen sisältyviä syrjiviä määräyksiä ei voida noudattaa. Samasta asiasta huomautimme jo työehtosopimusneuvotteluiden aikana.

‒ Vetosimme neuvotteluissa perhevapaauudistuksen sisältöön ja lakiin perustuvaan syrjintäkieltoon, mutta työnantajapuoli vaati näistä lakiin perustuvista kirjauksista suhteettomia kompensaatioita, jotka olisivat merkinneet heikennyksiä edustamiemme palkansaajien työehtoihin, sanoo Sähköliiton vastaava sopimusasiantuntija Jari Ollila.

Sähköliitto on valmistautunut auttamaan jäseniään saattamaan perhevapaatilanteensa tasa-arvolain linjausten mukaiseksi ja kehottaa ottamaan yhteyttä liittoon. Samalla liitto toivoo, että tasa-arvovaltuutetun puuttuminen asiaan luo paineen, joka johtaa lain mukaiseen ratkaisuun myös sähköistys- ja sähköasennusalalla.

Tasa-arvovaltuutetun listalla ovat sähköistys- ja sähköasennusalan lisäksi muun muassa ahtausala ja rakennustuoteteollisuus.