← Takaisin Sähköliiton sivuille

Close this search box.

Pääsopimusalojemme työehtosopimukset päättymässä, pöydissä väännetty perhevapaista

Sähköliiton pääsopimusalojen työehtosopimukset ovat päättymässä maaliskuun loppuun. Sekä sähköistys- ja sähköasennusalalla että energia-ICT-verkostoalalla on viime viikot neuvoteltu tiiviisti. Molemmilla sopimusaloilla on neuvoteltu perhevapaauudistuksen huomioimisesta työehtosopimuksen teksteissä sekä palkkaratkaisusta.

‒ Olemme yrittäneet neuvotella tasa-arvoista perhevapaauudistuksen hengen mukaista ratkaisua, mutta joutuisimme käytännössä maksamaan perhevapaiden palkallisten päivien lisäämisen itse todella rajuilla heikennyksillä työehtoihin.

‒ Yleisellä tasolla voisi sanoa, että uudenlainen työmarkkinamatematiikka on pilannut työehtosopimusneuvottelut. Kustannusvaikutuksista saivarrellaan, ja neuvottelupöytä on täynnä lillukanvarsia. Välillä istutaan ja odotellaan, kun joku Etelärannan ekonomisti laskee, millaiset kustannusvaikutukset olisi jollakin hypoteettisella, työnantajalle ehkä joskus vuosien päästä koituvalla, mahdollisesti yleisen linjan ylittävällä palkanmaksuriskillä, toteaa vastaava sopimusasiantuntija Jari Ollila.

Työehtosopimusten päättymisen lähestyessä tärkeimpänä kysymyksenä on palkkaratkaisun löytäminen.

Sähköliiton pääsopimusaloilla työskentelee noin 20 000 sähköalan ammattilaista muun muassa sähkön tuotantoon, jakeluun ja sähkölaitteistojen rakentamiseen liittyvissä tehtävissä.

Lue seuraavaksi