Neuvottelut pääsopimusaloillamme käynnistymässä

Sähköistys- ja sähköasennusalan sekä energia-ICT-verkostoalan työehtosopimusneuvottelumme ovat käynnistymässä. Sähköistys- ja sähköasennusalalla on neuvoteltu työryhmässä koko talven ajan urakkatyömääräysten uudistamisesta. Neuvottelupäiviä on jo sovittuna helmikuun loppupuolelle, ja samassa yhteydessä käynnistetään keskustelut myös palkankorotuksista. Energia-ICT-verkostoalalla on sovittu, että neuvottelut käynnistyvät perjantaina 24. helmikuuta toimistojen välisellä tapaamisella.

Teollisuudessa ja kaupan alalla on tehty kahden vuoden työehtosopimusratkaisuja. Sähköistys- ja sähköasennusalan sekä energia-ICT-verkostoalan työehtosopimukset ovat voimassa maaliskuun loppuun 2024. Neuvottelukierrokselle lähdettiin keskustelemaan vuoden 2023 palkankorotuksista eli ns. optiovuodesta. Työmarkkinakierros on venynyt, eivätkä työehtosopimuksissa sovitut määräajat palkkaratkaisun löytämiselle tule riittämään.

Pääsopimusalojemme johtokunnat kokoontuvat maanantaina 27. helmikuuta tarkastelemaan neuvottelutilannetta ja asettamaan tarkemmat neuvottelutavoitteet.