Miten toimia työpaikalla koronaviruspandemiaa vastaan?

Sähköliittoon on tullut paljon kyselyitä, miten toimia työpaikoilla koronaviruspandemiaa vastaan. Tässä tietopaketti muutamiin aihepiireihin jaoteltuna. Päivitämme juttua tarpeen mukaan.

Miten koronavirus tarttuu?

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n mukaan koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisaratartuntana, kun henkilö yskii tai aivastaa. Virus voi tarttua myös kosketuksen kautta pinnoilta, joille on hiljattain päätynyt sairastuneen hengitystie-eritteitä.

Laboratoriotutkimuksissa on havaittu, että virus voi säilyä pinnoilla muutamista tunneista muutamaan päivään. Pintojen osuus viruksen leviämisessä ei nykytiedon mukaan kuitenkaan ole merkittävä. Pintojen, elintarvikkeiden tai tavaroiden välityksellä tapahtuvia tartuntoja ei ole toistaiseksi havaittu.

Riskiryhmät

Tietyt ryhmät ovat sairautensa tai sen hoidon vuoksi muita alttiimpia saamaan vakavan koronavirusinfektion. Tämänhetkisen tiedon perusteella riskiryhmiin kuuluvat erityisesti yli 70-vuotiaat ja henkilöt, joilla sairaus merkittävästi huonontaa keuhkojen ja sydämen toimintaa tai vastustuskykyä.

Ajantasainen listaus riskiryhmään kuuluvista sairauksista löytyy THL:n sivuilta.

Työnantaja ei välttämättä tiedä työntekijöiden sairauksista, joten työntekijän vastuulla on kertoa työnantajalle kuuluvansa riskiryhmään.

Työnantajan työturvallisuusvastuut

Työnantaja vastaa työpaikan työturvallisuudesta ja huolehtii, että työssä on kaikki edellytykset toimia terveellisesti ja turvallisesti.

Työpaikalla tehty riskien arviointi antaa pohjaa tehtäville turvallisuustoimenpiteille. Vaarojen selvittämisessä ja riskien arvioimisessa on otettava koronaviruspandemia huomioon ja tehtävä päivitykset sen mukaan. Tässä on velvollisuus käyttää riittävää asiantuntija-apua esimerkiksi työterveyshuollosta.

Työnantajan on laadittava tarvittavat ohjeet ja menettelytavat koronatilanteeseen liittyen.

Ohjeita työskentelyyn asiakkaan kotona tai muissa yksityisissä tiloissa

• Työturvallisuuslain mukaan työnantajalla on vastuu työntekijän turvallisuudesta, ja siksi työpaikalla tulee olla selkeät ohjeet työskentelystä asiakkaiden tiloissa sekä ohjeistus tarvittavien suojaimien käytöstä. Työntekijän velvollisuus on noudattaa ohjeita
  • Asiakkaan kanssa olisi hyvä sopia, että tilassa ei mahdollisuuksien mukaan olisi muita ihmisiä. Asunnon pitäisi olla tyhjänä vähintään tunti ennen työskentelyn aloittamista. Näin suojaudutaan ilmassa leijuvalta pisaratartunnan vaaralta. Tunnin aikana virus on laskeutunut pinnoille, joissa sen tartuntakyky on heikompi.
  • Huolehdi hyvästä käsihygieniasta ennen tilaan menemistä, sillä näin suojelet asiakasta, jos itse kannat tietämättäsi virusta. Muista käyttää asianmukaisia suojakäsineitä ja muita henkilösuojaimia. On hyvä käyttää myös kertakäyttöisiä puhdistusliinoja kontaktipintojen, kuten ovenkahvojen, puhdistamiseen. Näin ehkäiset viruksen tartuntavaaraa pinnoilta.
  • Hengityssuojaimien käyttöä kannattaa harkita, vaikka se ei takaakaan riskitöntä työympäristöä. Virus kun voi tarttua käsistä esimerkiksi silmiin.
  • Pese kädet aina myös työt tehtyäsi ennen kuin poistut tilasta. Jos peseminen saippualla ja vedellä ei ole mahdollista, käytä käsidesiä. Samalla on syytä puhdistaa työkalut ja omat henkilösuojaimet, myös silmäsuojat/silmälasit, jos olet joutunut koskemaan niitä työn aikana.

Ohjeita työskentelyyn työmailla

• Jo normaalitilanteessa pääurakoitsijan tai työnantajan on huolehdittava sosiaalitilojen riittävästä määrästä ja siisteydestä henkilöstötiloja koskevien asetusten nojalla. Tilat tulee siivota päivittäin ja tarpeen vaatiessa useamminkin.
  • Tavallisen käsienpesumahdollisuuden lisäksi pääurakoitsijan tai työnantajan tulisi järjestää käsidesiä kaikkien työntekijöiden käyttöön.
  • Työntekijöiden kannattaa vaihtaa työvaatteet tullessa ja lähtiessä porrastetusti. Näin minimoidaan lähikontakteja. Henkilöstötiloissa pidettävät ruokatunnit ja kahvitauot voisi myös toteuttaa porrastetusti. Tästä kannattaa sopia muiden työmaalla olijoiden kesken.
  • Työntekijän tulisi käyttää koko ajan samaa kulkuneuvoa, jos hänen pitää käyttää työnantajan autoa. Työautoihin tulisi varata hygieniatuotteita työntekijöiden käyttöön.
  • Työmaan työt tulee organisoida mahdollisimman hyvin niin, että työntekijöiden turvavälit on otettu huomioon eikä pienessä tilassa työskentele liian iso työryhmä.

Yleisiä hyviä nyrkkisääntöjä

1. Seuraa ja noudata viranomaisten ja työnantajan ohjeistuksia.
  2. Vain välttämättömimmät työt hoidetaan varsinkin niissä tiloissa, joissa on oleskellut sairastunut. Kiireettömämmät työt kannattaa mahdollisuuksien mukaan siirtää myöhempään ajankohtaan.
  3. Jos on välttämätöntä mennä töihin sairastuneen kotiin, asunnon on oltava tyhjä, mielellään ainakin tunnin ajan ennen sinne menemistä.
  4. Jos kuuluut ns. riskiryhmään, älä mene lainkaan tiloihin, joissa on oleskellut sairastunut, tai tiloihin, joissa on riski saada tartunta
  5. Pese kädet huolellisesti ennen tiloihin menemistä ja niistä poistuessasi.
  6. Käytä tiiviitä suojakäsineitä.
  7. Pidä riittävä turvaväli muihin ihmisiin.
  8. Jos sinulla on flunssaoireita, jää pois töistä. Vaikkei kyse ei olisikaan koronavirustartunnasta, et voi tietää sitä ennalta.
  9. Huolehdi omasta ja muiden terveydestä.

Asiantuntijana Sähköliiton työympäristöasiantuntija Jarkko Korhola

Hyödyllisiä linkkejä:

Sähköliitto: Koronavirusepidemian vaikutukset työsuhteissa

Sähköalojen työttömyyskassa: Hakuohje lomautetuille

SAK: Miten koronavirus vaikuttaa työelämään?

THL. Usein kysyttyä koronaviruksesta

TTL: Ohjeistus palvelualoille