Metsäteollisuus ry irtautuu TES-toiminnasta ‒ sopimisen tarve ei katoa mihinkään

Metsäteollisuus ry ilmoitti eilen 1. lokakuuta irtautuvansa työehtosopimustoiminnasta ja siirtävänsä neuvottelut työehdoista yritystasolle. Tämän mukaan meneillään olevan TES-kauden päätyttyä alan yritykset ja työntekijät neuvottelisivat työehdoista keskenään, ilman työehtosopimuksen työntekijöille takaamien vähimmäistyöehtojen antamaa turvaa.

Metsäteollisuus ry:llä on yli 70 jäsenyritystä, joista melkein kolmasosalla on useampia toimipaikkoja. Työehtosopimuksien päätyttyä yritystason neuvotteluja on siis tiedossa melkoiset määrät.

Sähköliittolaisia koskevat paperi- ja puumassateollisuuden sekä mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimukset päättyvät ensi vuoden lopussa, ja ne sitovat osapuolia kauden loppuun saakka. Metsäteollisuus ry on todennut haluavansa hoitaa siirtymäkauden kunnialla ja jatkavansa vuoropuhelua työntekijäliittojen kanssa.

Työnantajajärjestön irtautumisesta  huolimatta tulemme jatkossakin hoitamaan jäsentemme edunvalvontaa metsäteollisuuden aloilla, toteaa Sähköliiton puheenjohtaja Sauli Väntti.

‒ Neuvottelutoiminnan ja sopimisen tarve eivät ole kadonneet mihinkään. Päinvastoin. Nyt ne vain muuttavat muotoaan. Uskon tapahtuneen ohjaavan työntekijäliittoja entistä tiiviimpään yhteistyöhön, jatkaa Sähköliiton teollisuuden ja erityisalojen työehtoasiantuntija Mikko Korpinen.

Sähköliiton edustajat tapasivat tänään Metsäteollisuus ry:n edustajia yhdessä järjestön muiden TES-osapuolten kanssa, vuorokausi irtautumisilmoituksen jälkeen.