Luottamusmiesten peruskurssi, Kiljavan opisto

26.‒30.9.2022 Kiljavan opisto, Nurmijärvi

Kurssi on tarkoitettu uusille luottamusmiehille, varaluottamusmiehille, teollisuuden yhdyshenkilöille sekä ammattiosastojen puheenjohtajille. Kurssi soveltuu peruskoulutukseksi kaikille, joita kiinnostaa työnantajien ja työntekijöiden yhteistoiminnan ja edunvalvonnan kehittäminen.

Kurssin tavoitteena on aloittaa luottamusmiehen perustaitojen ja -tietojen oppiminen. Tavoitteena on myös luottamusmiehen tehtäväkokonaisuuden ymmärtäminen sekä oikeuksien tiedostaminen, mikä auttaa selviytymään työpaikan ongelmatilanteissa.

Avainsisältöjä ovat

• luottamusmieheksi kehittyminen
  • luottamusmiehen perustehtävät ja verkostot
  • luottamusmiehen oikeudet ja velvollisuudet
  • työoikeuden perusteet
  • työehtosopimuksen tulkinta ja liiton apu
  • yhteistoimintamenettely
  • neuvottelutoiminnan perusteet
  • luottamusmiehen ja jäsenistön luottamus
  • ammattiyhdistysliikkeen merkitys ja tulevaisuus

Työnantaja maksaa palkan/ansionmenetyskorvauksen (työehtosopimuksen mukaan) kurssin ajalta sekä ateriakorvauksen opistolle, tai liitto maksaa kurssilaiselle opintostipendin. Liitto maksaa kurssimaksun, johon sisältyy majoitus, opetus ja jaettava materiaali sekä matkakulut, vain mikäli niitä syntyy, julkisten kulkuneuvojen taksojen mukaan tai omaa autoa käytettäessä vain auton kuljettajalle 0,23 €/km.

Tarvittaessa voit majoittua jo sunnuntaista alkaen. Siitä sinun tulee ilmoittaa etukäteen Kiljavan opistolle.

Hakuohjeet ja ilmoittautumislomakkeen löydät täältä.