Levin tulipalo syttyi lattialämmityksestä

Onnettomuustutkintakeskus on tänään tiedottanut, että 12. huhtikuuta Kittilän Levillä vuokramökissä syttynyt tuhoisa tulipalo syttyi lattialämmityksestä.

Palo syttyi lautalattian alla olleesta sähkötoimisesta lattialämmityksestä. Lämmityskaapelin asennuksessa oli tehty virheitä. Kaapeli oli taivutettu liian tiukalle mutkalle ja kiinnitetty kaapelin eristeitä vaurioittavalla tavalla. Näiden vaurioiden johdosta kaapeli vikaantui ja sytytti sen läheisyydessä olleen puun, toteaa tutkinnanjohtaja Kai Valonen.

Tulipalossa kuoli kolme lasta, jotka olivat nukkumassa mökin yläkerrassa.

Sähköliiton työympäristöasiantuntija Jarkko Korhola pitää tapausta järkyttävänä.

– Tämä osoittaa, kuinka tärkeää rakennusaikainen valvonta ja riittävä ammattitaito ovat. Sähköön ja sähkötöihin liittyy aina riski. Sähkötyöt ovat luvanvaraista työtä, joka kuuluu ammattilaisille. Sähkö on tilastollisesti merkittävä rakennuspalojen syy, ja alan toimijoilla ja vastuuhenkilöillä on vastuu myös paloturvallisuudesta.

Tämänpäiväisissä uutisissa on kerrottu, että mökin sähköjärjestelmässä oli vuosien varrella ollut häiriöitä. Jarkko Korhola kummeksuu, että mökkiä on kuitenkin vuokrattu, vaikka häiriöitä ei ole pystytty korjaamaan luotettavasti.

– Kiinteistön sähköverkon mittauksilla on suuri rooli rakennuksen käyttöönottovaiheessa, mutta myös vian selvittämisessä. Sähköjärjestelmän vikaantuminen tulisi ottaa hyvin vakavasti ja selvittää välittömästi, jotta palovaara voidaan korjata vastaavissa tilanteissa.

Korhola vastaa Sähköliitossa työturvallisuusasioista ja kuuluu muun muassa Työturvallisuuskeskuksen sähköalojen työalatoimikuntaan.