Lakossa työntekijät ja tehtävät

Sähköliiton neliviikkoisen teollisuuden lakon rikkuroimista on pyritty perustelemaan sillä, että lakossa ovat vain liiton jäsenet, eivät tehtävät. Työtaisteluilmoituksessamme kuitenkin aivan selvästi kerrotaan, että lakko koskee sekä jäseniämme että heidän tekemiään töitä.

Ammattiyhdistysliikkeen näkemys on aina ollut, että lakossa ovat niin työntekijät kuin työtkin. Työnantajapuoli sen sijaan on perinteisesti katsonut, että vain työntekijät ovat lakossa. Tällä yritykset ovat oikeuttaneet rikkuroinnin ja saaneet jotkut jopa uskomaan sen oikeutukseen. Pahinta on, että jotkin ammattiliitot ovat Sähköliiton lakon aikana nielleet tämän työnantajan tulkinnan ja todenneet, että työnantaja voi teettää työt kenellä vain lakon aikana.

Niinpä nytkin Sähköliiton lakon aikana toimihenkilöt Tornion ja Raahen terästehtailla ovat sopineet työnantajan kanssa yrittävänsä paikata lakossa olevia sähköasentajia tekemällä heidän töitään. Uudenkaupungin autotehtaan porteista on puolestaan kaartanut tuttu rikkurifirma Teletoimi Oy järjestäytymättömine työntekijöineen. Sähköliitto on asettanut Teletoimen hakusaartoon rikkuroinnin vuoksi jo kaksi vuotta sitten.

Lakon alaisten töiden tekemistä on perusteltu sillä, että töistä kieltäytyneille voi koitua seuraamuksia. Työsopimuslakikin jo kuitenkin toteaa, ettei lailliseen lakkoon osallistuminen ole irtisanomisperuste.