Laillisessa lakossa olevan ei tarvitse ilmoitella erikseen työnantajalle mitään

Työnantaja on Meyer Turku Oy:n Turun telakalla viime viikolla painostanut sähköliittolaisia kovin ottein palaamaan työhön, jopa lopputilillä uhkaamalla. Sähköliitto neuvotteli asiasta työnantajan kanssa viime perjantaina 17. tammikuuta. Ratkaisulla oli melkoinen kiire, sillä työnantaja halusi lakossa olevat sähköasentajat työhön viikonlopun jälkeen heti tämän viikon maanantaina 20. tammikuuta.

Keskustelu käytiin erittäin hyvässä hengessä ja asiaan sovittiin palattavan viikonlopun aikana. Jokin tuli kuitenkin ratkaisevasti väliin, eikä Meyer tapaamisen jälkeen enää uskaltanut olla yhteydessä Sähköliittoon.

Tänään Sähköliitto on saanut tiedoksi, että Meyer on tehnyt telakan Teollisuusliiton pääluottamusmiehen kanssa paikallisen sopimuksen Sähköliiton jäsenten edustajasta ja asemasta. Tämä ilman Sähköliittoa ja sen näkemyksiä tehty sopimus on huonotasoisin tähän mennessä esitetty ajatus asian ratkaisemiseksi. Sen pohjalta on todella vaikea nähdä, että hankala työriita ratkeaisi.

Meyer on lähettänyt telakan sähköliittolaisille viestin, jossa se vaatii heitä ilmoittamaan työnantajalle töihintulostaan maanantaina 27. tammikuuta. Sähköliitto toteaa, että työntekijät ovat laillisessa työtaistelussa ja heidän töihinpaluustaan ilmoittaa Sähköliitto sen jälkeen, kun työriitaan on saatu kestävä ratkaisu. Jäsenten ei tarvitse erikseen ilmoitella työnantajalle mitään.

Meyer väittää lisäksi, että jossakin yrityksessä olisi tehty samanlainen sopimus. Tämä ei pidä paikkaansa. Yhdessä yrityksessä on kylläkin tehty paikallinen sopimus, mutta se ei ole samanlainen pohjanoteeraus kuin Meyerin versio.

Meyer on myös levittänyt paikkaansapitämätöntä väitettä, että Sähköliiton lakko olisi laiton. Väite perustuu vain Teknologiateollisuus ry:n virheelliseen näkemykseen.