Jari Virtanen SAK:n edustajistossa: Veroale ei saa mennä osinkoina siirtoyhtiöiden omistajien taskuun

SAK:n edustajiston jäsen Jari Virtanen Heinolasta kiinnitti puheenvuorossaan ensimmäisenä kokouspäivänä huomion energiaan, kuten sähköliittolaiselle sopii. Hän kiitti maan hallitusta siitä, että se on säätänyt sähkön korkeaa hintaa kompensoivia helpotuksia: arvonlisäveron alennuksen ja verovähennyksen. Moitteet saivat ne, jotka poikkeuksellisessa maailman tilanteessa haluavat jättää kuluttajat nuolemaan näppejään.

‒ Arvonlisävero olisi voitu pudottaa 10 prosentin sijasta 5 prosenttiinkin; verokertymä taitaisi sittenkin olla kohtuullinen. Mutta nyt Caruna on ilmoittanut aikovansa nostaa siirtohintojaan. On hallituksen perusajatuksen vastaista siirtää kuluttajille suunnattu veroale osinkoina omistajien taskuun.

Energiaviraston määritelmää hintakatosta eli kuluttajille myytävän sähkön kohtuuhinnasta odotetaan Virtasen mukaan sen tosiasian valossa, ettei energian valmistamisen hinta ole kallistunut, vain futuurien hinnat ovat nousseet.

‒ Toivottavasti hintakatto perustuu kuluttajien todellisuuteen eikä vain yhtiöiden näkemyksiin omista kustannuksistaan.

Sähköliitto on ilmaissut syksyn mittaan huolensa säätövoiman riittävyydestä, ja samaan kiinnitti huomiota myös Jari Virtanen. Energiamuotojen kesken on säilytettävä tasapaino. Kun lisätään tuuli- ja aurinkovoimaa, rinnalla tulisi huolehtia säätövoimasta niiden päivien varalta, kun tuuli ei puhalla eikä aurinko paista.

‒ Nopeiden kulutushuippujen tasaamiseen ollaan kehittämässä muun muassa kontteihin pakattuja kondensaattoripaketteja, mutta pitkäaikaiseen varastointiin niistä ei ole. Vesivoiman tuotannon turvaaminen ja kestävä lisääminen ovat oleellinen osa ratkaisua, jolla riittävä säätövoima taataan.

SAK:n edustajiston kokous jatkuu kaksi päivää Helsingissä.