Infotilaisuuksien henki: Periksi ei anneta!

Tornio

Sähköliitto on järjestänyt teollisuuden lakon tiimoilta infotilaisuuksia lakossa oleville jäsenilleen viime ja tällä viikolla, ja kierros jatkuu vielä. Lakkolaisten viesti on selvä: teollisuuden sähkötyöntekijöiden asia ja oikeudet työpaikoilla on hoidettava kuntoon!

Lakossa oleville sähköliittolaisille järjestetyt tilaisuudet ovat keränneet hyvin osallistujia: esimerkiksi Torniossa paikalla oli yli 70, samoin Raahessa. Hyvinkäällä porukan koko oli yli 50, Kokkolassa lähes 30 ja Hämeenlinnassa melkein 40. Kierros jatkuu vielä.

Sähköliiton asiantuntijat ovat vetäneet tilaisuuksia ja vastanneet kysymyksiin. Torniossa Outokummun terästehtaan ja kaivoksen lakossa oleville sähköasentajille järjestetyn tilaisuuden vetivät liiton puheenjohtaja Sauli Väntti sekä työehto- ja järjestöasiantuntija Tapio Heikkinen.

Väntti kumosi Teknologiateollisuus ry:n lakkoa koskevia virheellisiä väittämiä.

– Työnantajajärjestö väittää lakkoa järjestöpoliittiseksi. Totuus on, että puolustamme teollisuudessa työskenteleviä jäseniämme ja lakon perusteena on jäsentemme tahto puolustaa oikeuksiaan ja ansiotasoaan.

– Teknologiateollisuus sen sijaan tekee järjestöpolitiikkaa. Se jätti vuonna 2017 neuvottelematta työehtosopimuksen meidän kanssamme ja siirsi Sähköliiton neuvottelemat sähköasentajien palkkaukseen liittyvät erityisehdot Teollisuusliiton kanssa vihreään kirjaan. Teknologiateollisuus yrittää heikentää Sähköliiton roolia muillakin liiton sopimusaloilla vaatimalla muiden työehtosopimustemme yleissitovuuden mitätöintiä.

Työnantajajärjestö on toistellut julkisuudessa myös, että lainsäädäntö estäisi Sähköliiton esittämän kiistan ratkaisumallin. Mikään laki ei kuitenkaan estä osapuolia sopimasta asioista keskenään.

– Teknologiateollisuus piiloutuu juridisuusväittämänsä taakse, mutta jos on halua sopia, ratkaisu löytyy nopeasti ja yritykset pääsevät palaamaan normaaliin tilanteeseen.

Sähköliittoa on myös syytetty siitä, että se vaatisi omaa työehtosopimusta ja olisi katkaissut neuvottelut Teknologiateollisuuden kanssa.

Esitimme neuvotteluissa useita vaihtoehtoja asian ratkaisemiseksi. Viimeisimpänä esitimme sopimusta, jolla sovittaisiin luottamusmies- tai vastaavasta järjestelmästä Sähköliiton jäsenille. Tällainen sopimus on aiemmin tehty Metalliliiton vaatimuksesta vastaavanlaisessa tilanteessa. Sopimus ei olisi työehtosopimus. Esitys ei kelvannut Teknologiateollisuudelle, joka totesi neuvottelut päättyneiksi eli katkaisi neuvottelut.

Vastapuoli väitti varsinkin lakon alussa sitä laittomaksi.

– Tämä on täysin tuulesta temmattu väite, epätoivoinen yritys murtaa työtaistelu. Olemme saaneet tästä myös asiantuntijalausuntoja.

Puheenjohtaja Väntti totesi tiedostavansa yritysten ahdingon työtaistelun vuoksi. Koska työnantajaliitto Teknologiateollisuus ei halua reagoida jäsenyritystensä hankalaan tilanteeseen, Sähköliitto on valmis käymään paikallisia neuvotteluja suoraan yritysten kanssa asioiden ratkaisemiseksi.

– Nyt ei anneta periksi! paikallaolijat antoivat täyden tukensa liiton hallinnolle, joka päättää seuraavista askelmerkeistä.

Pääkuva Torniosta, pikkukuvat Hämeenlinnasta, Kokkolasta, Raahesta, Turusta ja Hyvinkäältä.