← Takaisin Sähköliiton sivuille

Close this search box.

IndustriAll Europe: EU tarvitsee oman riippumattoman energiaviraston

Eurooppalaisia teollisuustyöntekijöitä edustava IndustriAll European Trade Union on ottanut kantaa maanosaa kohdanneeseen energiakriisiin ja esittänyt sähkömarkkinoiden uudistamiseen liittyviä toimia, joilla varaudutaan tuleviin kriiseihin. Liiton, jonka jäsen Sähköliittokin on, hallitus käsitteli eilen tiistaina kannanottoa, joka julkaistiin viime perjantaina.

Kannanotto listaa viisi tavoitetta:

• Sähkö tulee katsoa yleishyödykkeeksi, jota kuluttajien ja yritysten tulee saada kohtuulliseen hintaan ja jonka saatavuus tulee turvata. Samalla uudistuksessa on kannustettava vihreään siirtymään, energiansäästöön ja investointeihin.
  • Eurooppalaisen teollisuuden tulee saada päästötöntä sähköä kohtuuhintaan, jotta sen kilpailukyky säilyy. Koko sähkön hinnanmuodostusmekanismi on vanhentunut, ja esimerkiksi kaasun hinta on erotettava siitä.
  • Vähähiiliseen sähköntuotantoon tähtääviä investointeja on tuettava tasapuolisesti, ja julkisia tukia saavien yritysten on sitouduttava noudattamaan työehtosopimuksia ja asiallisia työehtoja.
  • EU:n sisäistä solidaarisuutta on kehitettävä, mutta jäsenmailla on velvollisuus huolehtia omasta riittävästä sähkön tuotannostaan. EU tarvitsee oman riippumattoman energiaviraston, joka vastaisi energiamarkkinoiden hallinnasta ja pitkän aikavälin suunnittelusta sekä edistäisi yhteistä energianhankintaa.
  • Sähkön hinnalla keinottelu ja siitä koituvat kohtuuttomat voitot tulee estää verotuksen keinoin ilman, että investoinnit kärsivät. EU:n oman energiaviraston yksi tehtävä olisi valvoa tätä.

Koko kannanotto (englanniksi) löytyy IndustriAll Europen sivuilta.

Lue seuraavaksi