Hallitusohjelman sisältämät työttömyysturvan parannukset

Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö TYJ on koostanut hallitusohjelmaan sisältyvät työttömiä työnhakijoita koskevat parannukset yhteen.

1. Aktiivimallin leikkuri poistetaan. Aktiivimallin tilalle on tarkoituksena valmistella malli,  jossa työtön ja työvoimaviranomainen sopivat henkilökohtaisesta työnhakuvelvoitteesta ja palveluista, kuten esimerkiksi koulutuksesta ja kuntoutuksesta.
  2. Työttömien palvelut uudistetaan. Työvoimapalveluita on tarkoitus uudistaa tukemaan nopeaa uudelleen työllistymistä ja tehostamaan erityisesti työttömyyden alun palveluja tehostetaan. Myös karensseja on tarkoitus kohtuullistaa.
  3. Työn ja työttömyysturvan yhdistämistä helpotetaan. Työn ja työttömyysturvan yhdistämistä on helpotettu viime vuosina muun muassa 300 euron suojaosalla, osa-aikatyön määritelmän laventamisella ja poistamalla osa-aika- tai keikkatyön ajalta maksettavan työttömyysturvan viiveitä. Sovitellun työttömyysturvan kehittämistä on aikomus jatkaa myös seuraavalla hallituskaudella.
  4. Yrittäjän ja palkansaajan vakuutuksen yhdistämistä selvitetään. Hallitusohjelman mukaan työttömyysturvaa uudistetaan "yhdistelmävakuutuksen suuntaan", jolloin työttömyysturvaoikeuden saadakseen voisi yhdistää palkansaajana ja yrittäjänä tehtyä työtä. Päivärahan määrässä otettaisiin huomioon sekä yrittäjänä että palkansaajana saatu tulo.
  5. ​​​​​​​Digitalisaation hyödyntämistä helpotetaan. Hallitusohjelman mukaan digitalisaation ja tekoälyn hyödyntämistä sosiaaliturvassa edistetään lakimuutoksilla. Muutos voisi helpottaa työttömyysturvan hakemista ja nopeuttaa sen maksamista.
  6. ​​​​​​​Käynnistetään sosiaaliturvan kokonaisuudistus. Sosiaaliturvauudistuksen tarkoituksena on synnyttää järjestelmä, joka antaa mahdollisuuden yhdistää työ ja sosiaaliturva entistä paremmin. Uudistus kattaa koko sosiaaliturvan vanhuuseläkkeitä lukuun ottamatta.

Lue lisää TYJ:n sivuilta.