Hakemusten määrä kuusinkertaistui, käsittelyaika lyheni

Sähköalojen työttömyyskassaan saapuneiden lomautettujen tekemien ansiopäivärahahakemusten määrä on kasvanut kevään mittaan viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Vielä tammi- ja helmikuussa hakemusten määrä oli noin kaksinkertainen vuoden 2019 tammi- ja helmikuuhun verrattuna, maaliskuussa melkein 2,5-kertainen. Mutta huhtikuussa määrä on kasvanut yli kuusinkertaiseksi, kuten alla olevasta taulukosta näkyy.

Kuukausi Määrä 2019 Määrä 2020
tammi 49 99
helmi 31 68
maalis 38 93
huhti 48 310

Kasvaneista hakemusmääristä huolimatta työttömyyskassa on pystynyt käsittelemään hakemukset hyvässä aikataulussa. Maaliskuussa kaikkien hakemusten (ei vain lomautettujen) käsittelyajan keskiarvo oli 9,9 ja huhtikuussa 4,6 päivää. Mediaaniaika maaliskuussa oli 3 päivää ja huhtikuussa 2.

Kassa siis pystyi jopa kiristämään tahtia huhtikuussa, vaikka määrät kasvoivat. Tässä auttoivat jäsenten tekemät hakemukset, joissa oli mukana kaikki käsittelyä varten tarvittavat liitteet, sekä kassan oikea-aikainen varautuminen ja rekrytoinnit.