← Takaisin Sähköliiton sivuille

Close this search box.

Entiset sähkölähteenmäkeläiset (ja muutkin), kesällä Paimion Sähkömuseoon, mars

Paimiolaisen Iivari Lähteenmäen perustama Sähkölähteenmäki Oy kasvoi yli 2 000 henkilöä työllistäneeksi ABB:n ja sittemmin Caverionin osaksi ja oli sähköliittolaistenkin merkittävä työllistäjä. Yrityksen satavuotista taivalta esitellään Paimion Sähkömuseossa näyttelyssä, joka avautuu torstaina 1. kesäkuuta.

Lähteenmäen yritys on ollut toteuttamassa muun muassa Olkiluodon ydinvoimalan kahta ensimmäistä reaktoria Eurajoelle sekä Oopperataloa Helsinkiin. Yritys on tehnyt asennustöitä myös 14 maassa, ja viennin osuus oli parhaimmillaan 30 prosenttia liikevaihdosta.

Sähkölähteenmäki Oy työllisti parhaimmillaan tuhatkunta sähköliittolaista, jotka edustivat peräti kymmentä prosenttia sähköasennusalan työehtosopimuksen piirissä olevista liiton jäsenistä. Yrityksessä valittiin myös ensimmäinen alan kokopäiväinen pääluottamusmies.

Näyttelyn lisäksi syksyllä järjestetään kolme SLM 100 -juhlavuoden seminaaria, joiden aiheina ovat työelämä, talotekniikka ja energiamurros.

Vuonna 1995 valmistunut Sähkömuseo sijaitsee Paimion keskustassa, ja sitä ylläpitää säätiö, jota muun muassa Sähkölähteenmäki Oy on ollut perustamassa.

Lisätietoa näyttelystä, aukioloajoista ja museosta itsestään löydät museon omilta sivuilta.

Lue seuraavaksi