Enerke Oy:n ylityökiellon kiertämisyritys suututti: Sähköliitto keskeyttää tes-neuvottelut sähkönjakelualalla

Sähköalojen ammattiliitto ry:n hallitus tuomitsee jyrkästi Enerke Oy:n toimet liiton asettamaa ylityökieltoa vastaan.  Enerke Oy on ilmoittanut työntekijöilleen, että vikapalvelusopimuksen mukainen vikojen ja kiireellisten kunnossapidon tehtävien suorittaminen hoidetaan ylityökiellon aikana siirtymällä osittain vuorotyöhön 1.2.2018 klo 7:00 alkaen.

Sähköliiton hallitus tuomitsee Enerke Oy:n työntekijöiden työaikamuodon muutoksen lain ja työehtosopimuksen vastaisena. Sähköalojen ammattiliitto ry:n hallitus vaatii, että työnantaja peruu työaikamuodon muutoksen välittömästi. Muussa tapauksessa Sähköalojen ammattiliitto ry ryhtyy jyrkkiin toimenpiteisiin työnantajaa vastaan.

Enerke Oy:n toiminnan johdosta Sähköalojen ammattiliitto ry peruu sovitut työehtosopimusneuvottelupäivät Energia-ICT-verkostoalalla, katkaisematta kuitenkaan neuvotteluja. Sähköliitto palaa neuvottelupöytään, kun Enerke Oy:n työaikamuodon muutos on peruttu.

- Ikävää, että työnantajaliiton jäsenyritys ei välitä työelämän pelisäännöistä, vaan yrittää kikkailemalla kiertää Sähköliiton ilmoittamaa alan ylityökieltoa, pahoittelee Sähköliiton puheenjohtaja Sauli Väntti.

Hän toivoisi, että Enerke Oy kikkailun sijaan panostaisi tuloksellisiin tes-neuvotteluihin.