Energiaviraston valvontamalli on verkkoyhtiöiden rahasampo, urakointiyhtiöt helisemässä

Yle on tänään julkaissut perusteellisen selvityksen siitä, miksi sähkön siirtohinnat ovat nousseet asiakkaita pöyristyttäneisiin korkeuksiin. Lopputulema on, että siirtohintoja valvova Energiavirasto uudisti loppuvuoden 2011 myrskyjen ja pitkien sähkökatkosten pelästyttämänä valvontamallinsa niin, että verkkoyhtiöille sallittiin entistä korkeampi tuottoprosentti. Ajatus oli, että yhtiöt satsaisivat sähkön toimitusvarmuuteen, mutta yhtiöt korottivat ensin hintojaan ja maksattivat sitten vielä maakaapeloinnit ja muut tekemänsä toimitusvarmuuteen tähtäävät investoinnit asiakkaillaan.

Sähköliitto nosti tähtitieteelliset sähkön siirtohinnat esille viime vuoden keväällä ja vaati, että uuden eduskunnan on puututtava hinnoitteluun. Liitto muistuttaa myös, että verkkoyhtiöiden kasvattaessa tuottojaan urakointiyhtiöt ovat helisemässä.

– Siirtoyhtiöt teettävät sähkönjakeluverkkojensa rakennus-, huolto- ja kunnossapitotyöt jäseniämme työllistävillä urakointiyhtiöillä, jotka on kilpailutettu vereslihalle. Urakointiyhtiöiden liiketoiminnan katteet ovat 02 prosentin luokkaa, kun useimmat siirtoyhtiöt tekevät samalla jättimäisiä voittoja perusteettomilla siirtohintojen korotuksilla. Poikkeus ovat pienet siirtoyhtiöt, joilla on paljon avojohtolinjoja keskijänniteverkossa, sanoo Sähköliiton puheenjohtaja Sauli Väntti.

Sekavuudessaan ylivertainen valvontamekanismi

– Sähkön siirtohinnoittelulle on laadittava selkeät rajat, joiden rikkomisesta seuraa sanktio, penäsi Sähköliiton puheenjohtaja Väntti blogikirjoituksessaan viime vuoden maaliskuun lopulla.

Sähköliitto myös teki SAK:n edustajistolle keväällä 2019 esityksen että keskusjärjestö ryhtyisi vaikuttamaan sen puolesta, että sähköverkkoyhtiöiden kohtuullisten voittojen ja sähkön siirtohinnoittelun valvonnasta tehdään läpinäkyvämpää.

– Mekanismi, jolla Energiavirasto valvoo sähkön siirtohintoja, on sekava ja monimutkainen, eikä tavallinen sähkönkuluttaja pysty sitä selvittämään. Lisäksi on huomioitava hyvin monien sähköverkkoyhtiöiden erittäin hyvät taloudelliset tulokset verrattain pitkältä ajalta. Nykytilanteessa on vähintäänkin epäselvää, onko Energiavirasto onnistunut tehtävässään valvoa sähkönsiirron ylihinnoittelua, esityksessä perusteltiin.

Sähköliitto kertoi olevansa huolissaan yhtiöiden asiakkaiden oikeusturvasta ja haluavansa nostaa keskusteluun myös mahdollisuuden rajoittaa sähkönjakeluverkkojen ulkomaista omistusta.

Energiavirasto unohti asiakkaiden näkökulman

Yle selvitti 13 siirtoyhtiön julkisten valvontatietojen perusteella, että niiden liikevaihto nousi keskimäärin 38 prosenttia vuodenvaihteessa 2015–2016, jolloin Energiaviraston uusi valvontajakso alkoi. Lisäksi yhtiöiden verkkoinvestoinnit aiheuttivat keskimäärin neljän prosentin korotusmahdollisuuden siirtohintoihin, jolloin asiakkaat maksoivat sekä viraston valvontamallin muutoksesta että investoinneista säävarmaan verkkoon. Toimitusvarmuuteen tähtäävät investoinnit selittävät siis vain pienen osan viime vuosien siirtohintojen korotuksista.

Ylen selvitystä on kommentoinut Tampereen yliopiston sähkövoimatekniikan professori Pertti Järventausta. Hän arvioi, että Energiavirasto painotti valvontamalliaan uudistaessaan lähinnä sähköverkkoyhtiöiden näkökulmaa ja unohti niiden asiakkaat.

Ylen uutisen sähkön siirtohinnoista löydät täältä.