EIV-alalle sovinto: Palkat nousevat sopimuskaudella 3,3 prosenttia

Sähköliiton hallitus on tänään hyväksynyt sovittelija Jukka Ahtelan tekemän sovintoesityksen Energia-ICT-Verkostoalalle. Myös kiistan muut osapuolet eli työntekijöitä edustava Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry sekä työnantajaliitot Palvelualojen työnantajat Palta ry ja Energiateollisuus ry ovat hyväksyneet esityksen.

Sähköliiton ja JHL:n maanantaina 26. maaliskuuta alkavaksi ilmoittama kolmen päivän työtaistelu peruuntuu, ja helmikuun alusta voimassa ollut ylityökielto päättyy heti.

Sovinnon myötä energia-alalle syntyy työehtosopimusratkaisu ajalle 1.3.2018–31.3.2020. Palkkoja korotetaan sopimuskauden aikana 3,3 prosenttia. Työehtosopimuksen piiriin kuuluu 5 000 sähköliittolaista.

– Työehtosopimusneuvottelut olivat erittäin hankalat ja pitkät, ja ratkaisu piti lopulta hakea valtakunnansovittelijan toimistolta. Jäsenistömme uhrautuvan ylityökiellon aikaisen toiminnan ansiosta saimme torjuttua työnantajapuolen esittämät rajut heikennysesitykset, summaa Sähköliiton puheenjohtaja Sauli Väntti.

Toteutuessaan energia-alan lakko olisi vaikeuttanut poikkeuksellisen kylmästä kevätsäästä kärsivien suomalaisten sähkön- ja lämmönsaantia, mikä sai työnantajajärjestöt varuilleen. Ne tuskin olisivat halunneet kansalaisten kiukkua niskaansa.

Palkkausjärjestelmän toimivuus työpaikoilla paranee ratkaisevasti. Tehtävän vaativuuden kasvaessa myös palkankorotus määräytyy oikeudenmukaisemmin. Lisäksi luottamusmiesten valintaa rajoittava luottamusmiesmääräysten ongelmakohta saatiin korjattua, minkä johdosta työpaikkatason edunvalvonta tulee kehittymään.

Kilpailukykysopimukseen sisältynyt työajan pidennys pysyy vielä tämän sopimuskauden. Pidennysjärjestelmää arvioimaan perustettiin työryhmä, joka raportoi järjestelmän toimivuudesta ja jatkotoimista 31. lokakuuta 2019 mennessä.

– Näin työntekijäpuolelle tulee mahdollisuus ja perusteltu oikeus irtisanoutua työajan pidennyksestä, mikäli järjestelmä katsotaan toimimattomaksi. Silloin pidennys olisi viimeistä kertaa työehtosopimuksemme teksteissä, Väntti toteaa.

Lue Sauli Väntin TES-kommentit sekä askelmerkit siitä, mitä tapahtuu perusteettoman hätätyön teettäjille, tuoreeltaan blogista.