Edustajisto palkkaratkaisuista: Eikö vieläkään ole aika? Kyllä on!

Ei kiitos työnantajapuolen esittämille nolla-pilkku-jonkin prosentin korotuksille ja kertaerille. Näillä esityksillä ei kurota hinta- ja ansiotason välistä kuilua umpeen. Kuluvanakin vuonna meidän palkansaajien tulisi luovia kahden prosentin palkankorotuksilla yli kahdeksan prosentin inflaatiotilanteessa.

On ostovoimaa parantavien palkkaratkaisujen aika. Vajaa prosentti ei riitä, ja kertaeräkin lämmittää vain hetken. Kun eläminen kallistuu, ihmisten elinpiiri supistuu ja pahoinvointi vastavuoroisesti leviää. Liian monta vuotta palkansaajat ovat jääneet odottamaan, eikö vieläkään ole aika kiinnittää huomiota ostovoimaan. Nyt on!

Loppuvuoden aikana ja ensi vuoden alkupuolella neuvotellaan optiovuoden palkkaratkaisuista, muun muassa Sähköliiton kahdella suurimmalla sopimusalalla. Jos yksimielisyyttä ei löydy, työehtosopimukset voidaan irtisanoa päättymään ja neuvotteleminen alkaa taas alkutekijöistä.

Merkit ovat sellaiset, ettei ostovoimaan ole neuvotteluissa luvassa parannuksia ilman palkansaajien yhtenäistä voimakasta rintamaa. Meidän on löydettävä yhteistyö ja keskinäinen solidaarisuus. Työnantajapuoli on sen jo löytänyt ja neuvottelee tiukan koordinoidusti. Meidän on kyettävä samaan ja tarvittaessa vauhditettava oikeutettuja vaatimuksiamme painostuskeinoin.