Ansiopäivärahakulujen kasvu jatkui kesäkuussa

Sähköalojen työttömyyskassan ansiopäivärahakulut kasvoivat kesäkuussa 111 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen tilanteeseen. Euroissa kasvu oli 1 369 277.

Työttömyyskassojen Yhteisjärjestön TYJ:n tilastojen mukaan sen jäsenkassojen kulujen kasvu oli kyseisenä ajanjaksona keskimäärin 140 prosenttia. Kulut ovat yli kaksinkertaistuneet 13 kassassa.

Päivärahaa TYJ:n kassoissa maksettiin kesäkuussa 209 000 henkilölle, joista 109 sai ansiopäivärahaa lomautuksen ajalta. Saajien määrä kasvoi kesäkuussa 118 prosenttia viime vuoden kesäkuuhun nähden.

Ansiopäivärahahakemusten määrä kasvoi kassoissa kesäkuussa 115 prosenttia viime vuoden kesäkuuhun nähden. Hakemusten määrä lisääntyi myös huhti- ja toukokuusta. Uusia lomautus- tai työttömyysjaksoja koskevien hakemusten määrä kuitenkin laski huhti- ja toukokuusta.

Sähköalojen työttömyyskassassa käsittelyaika on yhä pysynyt vain muutamassa päivässä. Esimerkiksi tällä viikolla kassa käsittelee maanantaina saapuneita ensihakemuksia, keskiviikkona saapuneita selviä jatkohakemuksia ja tiistaina saapuneita soviteltavia jatkohakemuksia. TYJ:n jäsenkassat käsittelivät ansiopäivärahahakemukset huhti-kesäkuussa keskimäärin 14,5 päivässä.