Aika toimittaa luottamusmiesvaalit

Näin parillisen vuoden syksynä on jälleen aika valita luottamusmiehet työpaikoilla ja toimittaa tarvittavat ilmoitukset työnantajalle ja ammattiosastoon sekä tietysti Sähköliittoon. Liitto tarvitsee tiedot valituista lähettääkseen heille kaiken luottamustehtävässä tarvittavan tiedon.

Luottamusmiehet valitaan seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi, ja luottamusmiesilmoitus tulee täyttää, vaikka sama henkilö jatkaisikin yksimielisellä päätöksellä luottamustehtävässään ilman vaaleja.

Luottamusmiehen valitseminen ja valinnan vahvistaminen tulee tehdä liiton luottamusmiesvaaliohjeiden mukaisesti, jotka löytyvät nettisivujemme Lomakkeet-osiosta Edunvalvonta-otsikon alta tai pdf:nä alta. Lomakkeet-osiossa on myös kaikki valinnassa tarvittavat asiakirjapohjat.Luottamusmiesvaaliohjeet(PDF 1 MB)

Luottamusmiehen valinta hoituu näin:

1. Työpaikan työhuonekunta järjestää ehdokasasettelun.
  2. Jos ehdokkaita on vain yksi, hänet voidaan yksimielisesti valita luottamusmieheksi.
  3. Jos ehdokkaita on useampia, valitaan vaalitoimikunta järjestämään luottamusmiesvaalit.
  4. Vaalit käydään liiton ohjeiden mukaisesti ja valinta vahvistetaan työpaikalla.
  5. Ammattiosaston edustaja vahvistaa luottamusmiesilmoituksen allekirjoituksellaan.
  6. Työnantaja allekirjoittaa osaston vahvistaman luottamusmiesilmoituksen, ja luottamusmies toimittaa sen Sähköliittoon.

Vaalikelpoisia ja äänioikeutettuja luottamusmiesvaaleissa ovat kunkin työpaikan työntekijät, jotka kuuluvat Sähköliiton ammattiosastoon.

Luottamusmies on Sähköliiton ja sen osastoihin kuuluvien työntekijöiden edustaja ja äänitorvi työpaikalla. Hän valvoo työehtosopimuksen ja muiden sopimusten noudattamista työpaikalla sekä edustaa työntekijöitä yhteistoimintaneuvotteluissa ja työpaikkakohtaisessa paikallisessa sopimisessa. Hän on myös linkki liiton ja työntekijöiden välillä.