41 puolesta, työtaistelukassaa ei silti voi käyttää jäsenmaksun korotuspaineen tasaamiseen

Eilen Tampereella kokoontunut Sähköliiton edustajisto äänesti vain yhdestä asiasta: työtaistelukassan uudistetusta sääntökohdasta. 41 edustajiston jäsentä 65:stä paikalla olleesta äänesti sääntömuutoksen ja hallituksen esityksen puolesta, mutta muutos olisi tarvinnut taakseen kahden kolmasosan enemmistön.

Sääntömuutos koski työtaistelukassan käyttörahaston pääoman sijoitustuottojen käyttämistä liiton toiminnan rahoittamiseen. Sääntömuutosesityksen toteutuessa jäsenmaksun korotuspainetta olisi pystytty tasaamaan käyttörahaston varoista. Käyttörahaston sijoitustuottojen käyttäminen olisi edellyttänyt hallituksen esitystä ja edustajiston päätöstä asiasta. Sääntömuutos korosti, ettei käyttörahaston pääoma pitkällä aikavälillä vähene.

Sähköliiton puheenjohtaja Sauli Väntti on pettynyt siihen, että periaatteessa sääntömuutoksen vastustajat äänestivät jäsenmaksun laskemista vastaan.

– Järjestäytymisen ja jäsenmäärän vähetessä jäsenmaksuun kohdistuu korotuspaineita, joita olisi pystytty tasaamaan sijoitustuotoilla. Laskimme alustavasti, että tasaamisen avulla jäsenmaksu olisi ollut mahdollista laskea 1,25 prosenttiin ja keskiverron sähköliittolaisen jäsenmaksu olisi laskenut noin 85 euroa vuodessa, hän perustelee.