104 päivää jatkuneelle lakolle UPM:n paperi- ja sellutehtailla kahden viikon jatko

Sähköliiton hallitus on tänään päättänyt kahden viikon jatkosta tähän mennessä melkein 15 viikkoa ja 104 päivää jatkuneelle lakolle UPM:n paperi- ja sellutehtailla. Paperiliitto ilmoitti aiemmin tänään vastaavasta päätöksestä hylättyään sovittelija Leo Suomaan tekemät neljä sovintoehdotusta.

Sähköliiton hallituksen aiemmin päättämä kuudes lakkojakso alkaa lauantaina 16. huhtikuuta ja nyt päätetty seitsemäs vappuaattona 30. huhtikuuta kello 6. Viimeksi mainitun on määrä päättyä 14. toukokuuta, mikäli ratkaisuun ei päästä aikaisemmin.

Sovittelija laati kaikkiaan neljä sovintoehdotusta, jotka koskivat lakon piirissä olevia UPM Raflatac Oy:n, UPM Specialty Papers Oy:n ja UPM-Kymmene Oyj:n liiketoimintoja. Sen sijaan UPM Communication Papers Oy:tä koskevan sovittelun sovittelija keskeytti viime viikolla todettuaan osapuolten näkemysten olevan kaukana toisistaan. Puolet lakossa olevista paperiliittolaisista, kuten sähköliittolaisistakin, on nimenomaan Communication Papersin palveluksessa.

Sovittelun keskeydyttyä Paperiliitto pyysi työnantajapuolen neuvottelijoita jatkamaan neuvotteluita, mutta nämä kieltäytyivät. Paperiliiton luottamusmiehet vaativat vielä eilen avoimessa kirjeessään UPM:n edustajia jatkamaan neuvotteluja niin, että kaikki sovintoehdotukset olisi pystytty hyväksymään samalla kertaa. UPM ei vastannut kirjeeseen.

Näin ollen myös Sähköliiton neuvottelut jäivät pahasti puolitiehen.

Lakon jatkuminen tietää sitä, että jo näkyvissä olevaan paperipulaan ei ole luvassa helpotusta. UPM:n asiakkaat ovat lakon kestäessä vedonneet yhtiöön paperin saatavuuden varmistamiseksi tilanteessa, jossa myös Venäjä-pakotteet kurittavat toimialaa.

Vuoden alusta jatkuneella lakolla Sähköliitto ja Paperiliitto haluavat turvata UPM:n palveluksessa olevien jäsentensä työehtosopimuksen ja työehdot.