Sähköisen asioinnin ohje

Kun käytät ensimmäistä kertaa kassan sähköistä asiointipalvelua, rekisteröidy antamalla käyttäjätunnukseksi henkilötunnuksesi ja salasanaksi postinumerosi. Palvelu antaa sinulle uuden käyttäjätunnuksesi ja pyytää vaihtamaan uuden salasanan. Saat käyttäjätunnuksesi myös perustiedoissasi näkyvään sähköpostiosoitteeseen. Mikäli perustiedoissasi oleva sähköpostiosoite on virheellinen tai puuttuu kokonaan, voit muuttaa sen tässä vaiheessa tietoihisi. Muistathan jatkossakin pitää sähköpostiosoitteesi perustiedoissasi ajan tasalla.
Sähköistä asiointipalvelua voi käyttää kaikilla internet-yhteydessä olevilla laitteilla, kuten puhelimella, tabletilla ja tietokoneella.

Maksuilmoitukset sähköisesti
Sähköisessä asiointipalvelussa voit merkitä tietoihisi, että saat maksuilmoitukset jatkossa ainoastaan sähköisesti. Toivomme mahdollisimman monen tekevän näin ekologisista syistä.
Valitsemalla sähköisen maksuilmoituksen saat entistä nopeammin tiedon hakemuksesi käsittelystä. Mikäli kuitenkin haluat maksuilmoituksen myös paperilla, voit tarvittaessa tulostaa sen sähköisestä asiointipalvelusta.
Varsinaiset päivärahapäätökset saat valinnastasi huolimatta kuitenkin aina myös paperilla postin kautta.

Sähköisen asiointipalvelun tilannetiedot
Tilannetietojen kautta näet:

• lähettämiesi hakemusten alku- ja loppupäivät sekä hakemusten saapumispäivät
  • maksuilmoitukset ja päätökset
  • hakemuksen alku- ja loppupäivän tulossa olevasta maksusta sekä etuuden nimen ja maksupäivän
  • tiedon, kuinka monta päivää on kertynyt esimerkiksi enimmäisajan laskuriin ja korotettujen päivärahojen laskureihin

Ansiopäivärahahakemuksen lähettäminen
Voit täyttää ja lähettää ansiopäivärahan ensi- ja jatkohakemuksen sähköisen asioinnin kautta. Käytä ensihakemusta silloin, kun edellisen hakemuksen päättymisestä on kulunut yli kuusi kuukautta.

Voit lähettää sähköisen asioinnin kautta:

• ensihakemuksen oltuasi lomautettuna tai työttömänä vähintään kaksi kalenteriviikkoa
  • jatkohakemuksen neljältä kalenteriviikolta maanantaista sunnuntaihin kokoaikaisena jatkuneen lomautuksen tai työttömyyden ajalta
  • jatkohakemuksen kuukaudelta tai neljältä kalenteriviikolta, jos olet työskennellyt hakemusjakson aikana osa-aikatyössä tai muuten tilapäisesti jakson aikana. Hakemusjakso (neljä kalenteriviikkoa tai kuukausi) määräytyy palkanmaksujakson mukaan.
  • jatkohakemuksen kuukaudelta (kuitenkin täytettynä täydet kalenteriviikot ma‒su) tai neljältä kalenteriviikolta, jos olet lomautettuna lyhennetylle työviikolle tai lyhennetylle työpäivälle. Hakemusjakso (neljä kalenteriviikkoa tai kuukausi) määräytyy palkanmaksujakson mukaan.
  • jatkohakemuksen kuukautta tai neljää kalenteriviikkoa lyhyemmältä ajalta työttömyyden tai lomautuksen päättyessä. Hakemuksessa on ilmoitettava työttömyyden päättymisen syy. Tällainen syy voi olla esimerkiksi yli kaksi viikkoa kestävän kokoaikatyön aloittaminen. Lähetä silloin hakemuksen liitteenä myös kopio työsopimuksesta.

Muista täyttää hakemus jokaisen hakujakson päivän osalta, myös lauantait ja sunnuntait.
Voit lähettää hakemuksen vasta haettavan jakson päättymistä seuraavana päivänä.
Tarkasta ennen lähettämistä, että antamasi tiedot ovat oikein.
Asiointipalvelu ohjaa sinua hakemuksen täyttämisessä. Jos jokin hakemuksen kohta on jäänyt täyttämättä tai täytetty puutteellisesti, palvelu antaa siitä ilmoituksen ja pyytää täydentämään puuttuvat kohdat. Hakemuksen kaikkiin kohtiin tulee vastata ennen kuin lähettäminen on mahdollista. Tällä varmistetaan, että sähköisesti lähetetyssä hakemuksessa on kaikki käsittelyssä tarvittavat tiedot. Hakija vastaa aina hakemuksessa ilmoitetuista tiedoista riippumatta hakemuksen toimittamistavasta.
Lähetä myös liitteet asiointipalvelun kautta. Hakemuksen täyttämisen jälkeen saat ilmoituksen tarvittavista liitteistä.

JUMITTUIKO JATKOHAKEMUKSEN TÄYTTÄMINEN HAKUJAKSOON? Tieto hakujaksosta pitää viedä kassan uuteen sähköiseen asiointipalveluun itse, kun teet ensimmäistä jatkohakemustasi. Merkitse hakujakson ensimmäiseksi päiväksi päivä, josta lukien haet ansiopäivärahaa, eli edellistä maksujaksoa seuraava päivä. Päättymispäivä puolestaan on siitä neljän viikon kuluttua oleva sunnuntai. Jos haet ansiopäivärahaa kokonaiselta kuukaudelta, esimerkiksi elokuulta, anna hakujaksoksi 1.8.2017‒31.8.2017. Anna vastaukseksi esimerkiksi piste, jos ohjelma kysyy, miksi haet poikkeuksellista hakujaksoa. Vaikka ohjelmassa näkyisi virheellisiä vanhoja hakujakson tietoja, voit silti lähettää uuden jatkohakemuksen.

Vuorottelukorvaushakemuksen lähettäminen
Verkkopalvelussa ei vielä ole täytettävää sähköistä hakemuslomaketta vuorottelukorvauksen hakemista varten. Sinun tulee siis ensin täyttää, tulostaa ja allekirjoittaa vuorottelukorvaushakemuslomake, jonka löydät kassan kotisivuilta kohdasta Lomakkeet.
Voit lähettää allekirjoitetun hakemuksen verkkopalvelusta sähköisenä liitteenä joko pdf-, jpg- tai tiff-muodossa tai käyttämällä kassan nettisivun yhteydenottolomaketta. Jos lähetät hakemuksen verkkopalvelun kautta liitteenä, valitse liitelajiksi vuorottelukorvaushakemus. Voit lähettää myös muutosilmoituksen liitteenä; valitse tällöin liitelajiksi muutosilmoitus.

Liitteiden lähettäminen
Voit lähettää työttömyyskassalle sähköisesti myös hakemuksen käsittelyssä tarvittavia liitteitä. Sähköisesti lähetettävä tiedosto voi olla kooltaan enintään kaksi megatavua (2 Mt).
Tiedostomuodon tulee olla joko tif, jpg tai pdf.
Voit valita avautuvasta valikosta liitteelle sopivan asiakirjalajin. Voit myös itse nimetä liitteen vapaasti.

Päivitetty 19.6.2016