Historia

Suomen Sähköalantyöntekijäin Liitto ry (SSTL) perustettiin 30.10.1955 Tampereella. Rautatieasemaa vastapäätä sijainneeseen silloiseen hotelli Emmaukseen oli kokoontunut 53 sähkötyöntekijää 16 paikkakunnalta eri puolelta maata. Vaatimattomasta alusta kasvoi vajaassa 20 vuodessa kaikki sähköalojen ammattilaiset yhteen koonnut vahva Sähköliitto, jonka nimi on ollut vuodesta 1996 lähtien Sähköalojen ammattiliitto ry.

Tampereella perustettu SSTL ei kuitenkaan ollut ensimmäinen sähköalan ammattilaisten liitto Suomessa. Sähkömiesten eli aikakautensa kielellä monttöörien ensimmäinen järjestäytyminen omaan liittoon tapahtui jo vuosina 1907–1909, jolloin toimi lyhytikäiseksi jäänyt Suomen Sähkötyöntekijäin Liitto. Sen jälkeen seurasi pitkä epäitsenäinen aika muun muassa Metalliliiton alaisuudessa, kunnes halu puolustaa omia työehtoja itsenäisessä liitossa johti nykyisen Sähköliiton syntyyn.

Sähköliiton historiaa on tutkinut dosentti, valtiotieteiden tohtori Erkki Vasara. Hänen kirjoittamansa historiakirja Virtaa viisi vuosikymmentä ilmestyi keväällä 2007.