Sähköliitto

Sähköliiton säännöt
LIITON SÄÄNNÖT.
(Katso liiton säännöt logoa klikkaamalla.)

Sähköliitto on perustettu Tampereella 30.10.1955, ja se solmii 14 eri työehtosopimusta.

Liitto on pääsopijana sähköistys- ja sähköasennusalalla (jäseniä noin 10 500) sekä energia-ICT-verkostoalalla (jäseniä noin 5 300). Liitto tekee työehtosopimukset myös useille teollisuusaloille (jäseniä noin 3 400). Kokonaisjäsenmäärä on noin 34 000, kun mukaan lasketaan myös oppilasjäsenet ja eläkeläiset.

Sähköliiton keskustoimisto sijaitsee omassa toimitalossa Tampereella. Aluetoimistoja liitolla on Helsingissä, Turussa, Kotkassa ja Oulussa.

Sähköliiton hallituksessa kaudella 2016‒2020 on 15 jäsentä ja edustajistossa 70 jäsentä.

Sähköliiton viimeinen liittokokous pidettiin vuonna 1992. Kokouksessa hyväksytyn sääntömuutoksen mukaan liittokokouksia ei enää järjestetä, vaan vuodesta 1996 lähtien korkeinta päätösvaltaa Sähköliitossa käyttää edustajisto.

Liiton puheenjohtajana kaudella 2016‒2020 toimii Sauli Väntti ja liittosihteerinä Hannu Luukkonen.

Sähköliiton jäsenlehti on Vasama, jonka painos on noin 29 000 kappaletta. Lehden päätoimittaja on Sauli Väntti ja vastaava toimittaja Riitta Kallio.

Sähköliitolla on aktiiviset kansainväliset suhteet Pohjoismaihin ja alan kansainvälisiin järjestöihin. Yhteistyösuhteita on myös Baltian maiden ja Venäjän sähköalan liittoihin.

Liitolla on 134 toimivaa ammattiosastoa.

Työntekijöitä liiton ja työttömyyskassan palveluksessa on yhteensä noin 45.

Liiton jäsenmaksuprosentti vuonna 2017 on 1,45.