TT vahvisti: Olkiluodon sähköasennustöissä noudatettava Sähköliiton työehtosopimusta

13.9.2017

Työtuomioistuin on vahvistanut, että ainoa sähköasennustöihin Olkiluoto 3:n työmaalla soveltunut yleissitova työehtosopimus on ollut Sähköliiton suurimman sopimusalan, sähköistys- ja sähköasennusalan työehtosopimus.

TT:n lausunto liittyy Satakunnan käräjäoikeudessa vireillä olevaan kanteeseen, jossa 186 puolalaista sähköasentajaa on siirtänyt palkkasaatavansa Sähköliiton perittäväksi.

Työtuomioistuin on jo aiemmin lausunnollaan TT 2016:107 vahvistanut, että ydinvoimalaitoksen sähköasennustöihin on soveltunut talotekniikka-alan sähköasennustoimialan työehtosopimus ja sitä seurannut sähköistysalan työehtosopimus. Vastaajayhtiö Elektrobudowa SA vetosi kuitenkin lausunnon antamisen jälkeen siihen, että työssä olisi tullut noudattaa Teknologiateollisuuden pääalan työehtosopimusta. Yhtiö vetosi muun muassa siihen, että työ on teollisuustyötä eikä sähkötyön osuus ole merkittävä.

Työtuomioistuin linjaa 11. syyskuuta antamassaan lausunnossa selkeästi, että töihin on tullut noudattaa talotekniikka-alan sähköasennustoimialan ja sähköistysalan työehtosopimusta. Perusteluissaan työtuomioistuin on todennut muun muassa, että työehtosopimuksen soveltamisala- ja palkkamääräyksistä ilmenee selkeästi määräysten soveltuvuus Olkiluodossa tehtyihin töihin toisin kuin Teknologiateollisuuden pääalan sopimuksesta.