Sähköliitolta jyrkkä ei windfall-verolle

12.9.2013

Suomen kilpailukykyä vaarantavaa windfall-veroa ei pidä ottaa käyttöön. Rautalammilla 10.–11.9.2013 kokoontunut Sähköalojen ammattiliitto ry:n energia-, ICT- ja verkostoalan ammattilaisille työehtosopimukset neuvotteleva johtokunta vaatii, että hallitus lopettaa työllisyys- ja kasvusopimuksen toteutumisen vaarantavan windfall-veron jatkosuunnittelun ja siten osallistuu alan työpaikkojen ja osaamisen turvaamiseen.

Kasvihuonekaasuja tuottamattomien puhtaiden energiamuotojen rankaiseminen lisäverolla vain valtion rahakirstun täyttämiseksi on energia-, ICT- ja verkostoalan johtokunnan mielestä lyhytnäköistä ja ajattelematonta.

– Käsityksemme mukaan alan työehtosopimuksia työnantajapuolella tekevän Energiateollisuus ry:n on mahdotonta tai ainakin erittäin vaikeaa lähteä mukaan nyt liittojen välisissä liittymisneuvotteluissa olevaan tupoon, jos hallitus ei luovu windfall-verohankkeesta, johtokunnan puheenjohtaja Henry Träff toteaa.

Windfall-veron käyttöönotolla on myös pitkäaikaisempia vahingollisia vaikutuksia kuin työllisyys- ja kasvusopimuksen toteutumisen vaarantuminen.

– Pitkällä tähtäimellä on olemassa vakava riski, että windfall-veron käyttöönoton myötä vesi- ja ydinvoimaosaaminen karkaa Suomesta ulkomaille ja että alan työpaikat vähenevät merkittävästi, Sähköliiton sopimusvastaava Juha Lujanen ennustaa.

Sähköliiton energia-, ICT- ja verkostoalan johtokunta päätti kokouksessaan, että neuvottelut alan työehtosopimuksen liittämisestä tupoon aloitetaan välittömästi. Sähköliiton muiden sopimusalojen johtokunnat tekevät asiasta päätökset kokouksissaan ensi viikon aikana.

Lisätietoja:
Sopimusvastaava Juha Lujanen, puh. 050 563 4400