Tapaturmapäivä 13.10. suitsii kiirettä

9.10.2017

Vuosittain Suomessa sattuu yli miljoona tapaturmaa. Monen taustalla vaikuttaa kiire. Perjantaina 13. lokakuuta vietettävä Tapaturmapäivä kiinnittää suomalaisten huomion erityisesti kiireeseen, joka vaikuttaa monen tapaturman taustalla töissä, kotona ja liikenteessä.

Tapaturmapäivän tavoitteena on herättää keskustelua tapaturmista ja siitä, kuinka niitä voitaisiin arjessa ehkäistä. Päivää on vietetty vuodesta 1995, aina perjantaina 13. päivä.

‒ Tapaturmiin liittyvien asioiden esille nostamiselle perjantai 13. on hyvä päivä, koska silloin epäonni on ihmisten mielissä, kuvailee suunnittelija Susanna Jussila Suomen Punaisesta Rististä.

Suomen tapaturmakuolleisuus on Euroopan korkeimpia. Vuonna 2015 tapaturman seurauksena Suomessa kuoli 2399 ihmistä. Suurin osa kuolemaan johtaneista tapaturmista sattui kotona ja vapaa-ajalla.

‒ Kiire on suoranainen kansallistauti. Työterveyslaitoksen tietojen mukaan joka toinen kokee kiirettä töissään hyvin tai melko usein. Työtapaturmista lähes joka toinen sattuu kiireessä. Kiireen ehkäisy sopii teemaksi työpaikoille. Yritämmekin kannustaa ihmisiä pohtimaan kiireen vaikutuksia tapaturmien syntyyn sekä parantamaan omaa kiireen hallintaansa, Jussila kertoo.

Lue lisää täältä. Muista myös osallistua kilpailuun jakamalla kiireenhallintavinkkisi.