Lähetä aktiivimallivetoomus kansanedustajallesi

13.4.2017

SAK:n hallitus toivoo liittojensa jäsenten lähettävän allaolevaa aktiivimallivetoomusta sähköpostitse kansanedustajille ennen puoliväliriihtä 24.–25. huhtikuuta.

Voit lisätä vetoomuksen loppuun allekirjoituksesi tai lähettää sen allekirjoittamattomana.

Vetoomus: Työttömät ansaitsevat kannustavan turvan ja palvelut

Työttömyysturvaan valmistellaan parhaillaan muutoksia, jotka toteutuessaan tulisivat voimaan tämän vuoden lokakuussa. Tavoitteena on ollut työttömyysturvan uudistaminen kannustavammaksi.

Hallituksen puoliväliriihessä käsiteltävä ”aktiivimalli” ei kuitenkaan kannusta työnhakuun eikä pura työttömiin kohdistuvaa byrokratiaa.

Malli ei huomioi jo nykyisin voimassa olevaa karenssijärjestelmää. Lisäksi suunnitellut muutokset kohtelevat kansalaisia eri puolilla Suomea epätasa-arvoisesti, kun mahdollisuus aktiivisuuden ehtojen täyttämiseen ja karenssipäivien välttämiseen on kiinni siitä, missä työtön asuu ja millä alalla hän työskentelee.

Näyttöä ei ole myöskään siitä, että työttömyysturvasta vietävät rahat pysyvät työllistymisen edistämisessä.

Hallitus valmistelee lisää kiristyksiä karensseihin. Epäselvää on, miten työttömien palvelut järjestetään, kun nykyiset TE-toimistot lakkautetaan ja palvelu siirtyy maakuntien vastuulle.

Tilanne on työttömien kannalta huono. Ei anneta heidän asemansa heikentyä. Työttömät tarvitsevat palveluja sekä työnhakua ja työttömänä opiskelua tukevan uudistuksen. Suomi ja suomalaiset ansaitsevat maailman parhaan työttömyysturvan uudistuksen. Pysäytetään työttömyysturvan leikkaukset.